Varför fake news sprider sig
Inte minst efter att Donald Trump blivit president har ordet Fake News blivit en del av vår vokabulär, dels för att han använder det om alla andra, dels för att alla andra använder det om honom. Dock är inget speciellt nytt med fenomenet. Vad som inte heller är nytt är att dessa falska nyheter sprider sig. Jag för resonemanget att alla lögner missgynnar goda saker och gynnar onda, jag har nog bloggat om det. Men frågan som kommer upp är; varför sprider folk falska nyheter?
Ett enkelt svar är att folk inte orkar läsa hela artikeln. Detta bevisades för några år sedan när det kom upp en nyhet om att Systemet inför söndagsöppet. Artikeln spreds med glädjerop över hela Facebook. Men endast de som faktiskt läste artikeln – som i detta fallet hade en så kallad Click Bait rubrik – fick reda på att det var en statlig monopolkedja i en delstat i Kanada som skulle införa söndagsöppet, inte det svenska Systembolaget.
Nå, idag tänker jag presentera mer bevis för att folk faktiskt inte orkar läsa.
För en tid sedan satte jag in en anons på en lokal prylmarknad på Facebook. Jag sålde en skruvdragare från Bosch för 250 kronor. Vad som hade hänt var att batteriladdaren hade gått sönder på något märkligt sätt så att de förstörde batterierena. Därför fann jag mig plötsligt ha en skruvdragare, men verken batterier eller laddare därtill. Detta förklarar jag i anonsen. En skärmdump på anonsen kommer här nedan nu:
Ta tid och läs anonsen. Inte så svårt att förstå: det finns endast själva skruvdragaren och plastlådan, inga batterier eller laddare. Jag fick runt 20 spekulanter på produkten. Nästan alla drog sig ur när de fick reda på att det inte fanns batteri eller laddare. Här är några faktiska svar.
Några frågar om det finns batterier eller laddare. En annan frågar om den fungerar. Detta har jag förklarat i annonsen. En person från ett varmare land skriver till mig på arabiska, fast jag har ett svenne-namn.
På översta raden i anonsen läser man att jag fått köpare så sluta höra av er. Jag fick runt 10-15 svar efter att jag editerat annonsen och skrivit att jag inte vill ha fler svar.
Alltså; en produktannons på bara ett par rader. Varje mening innehåller väsentlig information. Den som läser är tillräckligt intresserad för att kontakta mig. Men av de ca 20 som svarade var det bara några få som visste att det inte fanns batteri eller laddare. De borde orka läsa denna korta annons. Men gjorde det inte.
Och du undrar varför folk sprider artiklar utan att ha läst mer än rubriken?